Een van de kernelementen van een Leernetwerk is 'organisatie'. We bespreken hier de thema's die daaraan bijdragen en hoe deze met werkzame elementen onderbouwd zijn. Daarbij zijn de eerste drie thema’s als meest belangrijk genoemd door experts.
Thema's en werkzame elementen
Richt het Leernetwerk zo in, dat de voordelen van deelname opwegen tegen de kosten.
Onderbouwing
Er is een goede verhouding tussen tijdsinvestering en opbrengsten, en kwaliteit van de deelnemers.
- Het Leernetwerk (LNW) werkt doelgericht, wat betekent dat er een gemeenschappelijke agenda is met een duidelijke inhoudelijke focus die in overeenstemming is met de actualiteit, en strevend naar een recensie en constructieve doelen.
- Het is van belang dat de gezamenlijke agenda up-to-date gehouden wordt en blijft aansluiten bij de diverse vragen van de betrokkenen (E).
- Laat processen aansluiten bij het overkoepelende gezamenlijke doel van het LNW, deze zijn namelijk bepalend voor de samenstelling en structuur (E).
- Doelen van het LNW worden eerder behaald wanneer:
- (Praktische) ondersteuning vanuit de partnerorganisatie wordt geboden;
- Er commitment voor deelname is aan en de doelen van het LNW op strategisch maar ook op operationeel niveau;
- De kosten en baten worden inzichtelijk gemaakt. Kwantificeer en waardeer de opbrengsten en leg dit vast (E);
- Het LNW wordt gebaseerd op onderling vertrouwen en de wil om samen te werken, en niet direct op de toekomstige kostenbesparing (E).
- Er is doorlopend aandacht voor leren:
- Er moet ruimte zijn voor inbreng van alle perspectieven gebaseerd op het gedachtengoed van Elwyn;
- Drieslag leren (triple loop learning) moet mogelijk zijn gebaseerd op het gedachtengoed van Agyris;
- Impliciete kennis moet expliciet gemaakt kunnen worden gebaseerd op het gedachtengoed van Polanyi;
- Zoek de learning zone op gebaseerd op het gedachtengoed van Senninger.
Bronnen
Boogaard, M., Schenke, W., Van Schaik, P. & Felix, C. (2017), Elwyn e.a. (2012), Goes, L.C.M. (2010), Robinson & Cottrell (2005), Pannebakker, N. (2019), Polanyi, M. (2002), Senninger, T. (2000), Tosey (2021)
Zet in op gezamenlijke besluitvorming om de samenwerking goed te laten verlopen.
Onderbouwing
Het begrip gezamenlijke besluitvorming (ook wel gedeelde besluitvorming of shared decision making genoemd) kwam in de jaren negentig in de belangstelling van de westerse gezondheidszorg te staan. De groeiende aandacht voor gezamenlijke besluitvorming moet gezien worden in de context van een toenemende focus op welzijn en gezondheid en de gelijkwaardige positie van de burger in de wereld van (jeugd)zorgaanbieders.
Gezamenlijke besluitvorming is op veel verschillende manieren gedefinieerd. De volgende kenmerken vormen de essentie van gezamenlijke besluitvorming:
(1) betrokkenheid van alle partijen; (2) het delen van informatie door deze partijen; (3) gezamenlijk gezette stappen om tot consensus over de
voorkeursoplossingsrichting te komen; en (4) het bereiken van overeenstemming over de in te zetten acties.
Om gedeelde besluitvorming te doen slagen is het belangrijk om met de volgende zaken rekening te houden (E):
- Bespreek gezamenlijke verwachtingen en ambities en zoek overeenstemming hierover.
- Maak goede (samenwerkings-)afspraken onderling over wat gedeelde besluitvorming inhoud (bijvoorbeeld consensus of meerkeuzestemming).
- Zoek een goed balans in wat voor de verschillende leden interessant is om te bespreken en te leren. Leden kunnen namelijk andere behoeften hebben, waardoor het een uitdaging kan zijn daarop aan te sluiten.
- Zorg voor goede communicatie over besluitvorming en de daaruit voortvloeiende activiteiten naar de brede achterban.
Bronnen
Kuiper, C., Ter Beek, E., Pannebakker, F. & Van Harten, L. (2018)
Gedeeld leiderschap verbetert het functioneren van het Leernetwerk.
Onderbouwing
Kenmerken
Leiderschap is van belang voor het welslagen van een Leernetwerk (LNW). Het vermogen van een groep om een duidelijke en gedeelde visie te ontwikkelen lijkt het resultaat van goed leiderschap. Gedeeld leiderschap tussen LNW-leden verbetert het functioneren van het LNW.
Deelnemers van een LNW die leiderschap vertonen, herken je aan:
... hun bereidheid om meer te investeren in het LNW (bijv. het aanwezig zijn bij overleggen)
... het belang dat ze aan wetenschap hechten
... het feit dat zij de basis voor verandering voor en toepassen van vernieuwingen leggen
Zij volgen vaak de volgende leiderschapsstijlen:
....werken aan consensus en inclusiviteit. Wanneer een lid dit niet omarmt, kan dit lid verwijderd worden uit het LNW, dit verhoogt de productiviteit
...stimuleren anderen om te leren
... vertrouwen vragen van de groep (E)
…gebruik maken van heldere besluitvormingsprocessen (E)
…aansluiten bij de vragen van de leden in het leernetwerk (dienend leiderschap) (E)
…zorgen voor een sfeer van gelijkwaardigheid tussen de deelnemers (E).
Rollen van een leider
- Zorg voor een duidelijke rolverdeling met betrekking het leiderschap en zorg voor een goede inhoudelijke voorbereiding (E). Maak bijvoorbeeld onderscheid
tussen de leiderfiguren met inhoudelijke expertise en diegene die de bijeenkomsten leidt. Zorg ervoor dat er een coördinator/facilitator actief is welke
verantwoordelijk is voor het faciliteren van de bijeenkomsten. Deze coördinator/facilitator zorgt ervoor dat leiders de rollen goed kunnen uitvoeren (E). - Streef gedeeld leiderschap na: beleg leiderschapsrol per fase of taak bij een andere deelnemer. Rollen, ook m.b.t. leiderschap, kunnen veranderen
naarmate het LNW vordert (E).
Randvoorwaarden
- Een LNW werkt beter wanneer er enkele dragende, ondernemende leiders deel van uitmaken, die de barrières tussen organisaties makkelijk slechten en de vernieuwing die voortkomen uit het Leernetwerk onder de aandacht brengen
- Stimuleer dienend leiderschap; LNW'en met faciliterende leiders bereiken betere implementatieresultaten bereiken dan LNW'en met een
zichtbare leiding
Bronnen
Botha, Carstens et al. (2009), McPheat & Butler (2014), Salem (2002), Salveron et al. (2015), Stoll, L., R. Bolam, A. McMahon, M. Wallace, & S. Thomas, (2006)
Conflicten zijn een inherent kenmerk zijn van Leernetwerken, ze komen vaker voor; ruimte maken voor deze conflicten maakt geoliede samenwerking waarschijnlijker.
Onderbouwing
- Er kunnen conflicten ontstaan over hoe een netwerk moet werken, de input van de leden, de prioriteiten of tussen partners over kwesties als loyaliteit, leiderschap, doelen, voordelen, bijdragen en vertegenwoordiging.
- Voor een Leernetwerk (LNW) is de balans tussen halen en brengen van belang: wat doe je om je eigen handelen te verrijken of je expertise te verspreiden? En wat is hiervan de impact op de machtsverhouding?
- Elke deelnemer start vanuit een eigen rol, taakopvatting, (gezags)positie en verbondenheid aan de eigen organisatie. Teambuilding om gezamenlijk aan de slag te gaan kan helpen bij het ontwikkelen en vasthouden van het teamgevoel.
- De verschillende dilemma's die in een LNW kunnen spelen (bijv. een relatie binnen het LNW vs. relaties tussen organisaties) zijn het beste te ondervangen door het commitment van partnerorganisaties op de doelen van het LNW.
- Conflicten kunnen leiden tot (onnodige) wisselingen van leden, het vermijden van bepaalde activiteiten en problemen bij het werven van nieuwe leden.
- Maar: wanneer tegenstellingen/meningsverschillen op een positieve manier besproken worden, leidt dat tot het versterken van de cohesie van het LNW.
- Zorg voor goede afspraken over de omgangsvormen binnen het LNW.
- Benoem en behandel ook de (vermeende) onderstroom in het groepsproces wanneer er sprake is van conflict. Dit om conflicten in een vroeg stadium te voorkomen.
Cotton (2013), Robinson & Cottrell (2005), Kegler, M., Steckler, A., McLeroy, K., Malek, S. (1998b)
Ontwikkel een strategisch communicatieplan voor het Leernetwerk.
Onderbouwing
- Een Leernetwerk (LNW) moet haar doelstelling duidelijk overbrengen om in beeld te kunnen blijven van de partners. Dit hoort bij strategische communicatie, hierbij kun je denken aan werkzame elementen uit de marketing en branding, gevat in een communicatieplan. Het formuleren van een goede kernboodschap helpt daarbij.
- Deskundigen geven aan dat het van belang is om de verwachtingen met betrekking tot het proces en de voortgang duidelijk te communiceren richting de netwerkleden.
- Bij het opstellen van het communicatieplan is het van belang een gedegen analyse te maken hoe je elke doelgroep van het organisatie-overstijgende LNW bereikt. Voorbeeld: je wilt de social work medewerker via een vakblad bereiken, maar de opleider leest andere vakbladen.
- De impact van het LNW op de verbetering van de gezondheids- en sociale resultaten is een traag proces. Het is hierbij ook van belang om de kleine successen te vieren en te delen met de buitenwereld.
Succesfactoren in de communicatie
- Duidelijke doel en missie
- De juridische basis en organisatie van het LNW (en eventueel het samenwerkingsverband) toelichten
- De doelgroep en werkveld van het LNW (en eventueel het samenwerkingsverband) omschrijven
- Daarbij ook steeds de (ontstaans)geschiedenis van het LNW (en eventueel het samenwerkingsverband) omschrijven
- Het werkplan, concrete mijlpalen en de scope toelichten
- Benadrukken wat onderscheidend is aan het LNW (en eventueel het samenwerkingsverband)
- Doelgroepgericht communiceren
- De lezer nieuwsgierig maken om meer te lezen over de coalitie
- Om resultaten te delen met het werkveld is een goede communicatie essentieel. Het is helpend wanneer het netwerk door externe samenwerkingspartners als betrouwbare en legitieme actor wordt gezien en het netwerk een goed imago heeft buiten het LNW om
Butterfoss, F.D. (2007), Douglass & Klerman (2012), Mosaica (2005)
Geformaliseerde regels, rollen, structuren en procedures maken gezamenlijke synergie waarschijnlijker, mits er ruimte blijft voor aanpassingen.
Onderbouwing
Randvoorwaarden om zorg te dragen voor heldere procedures, rollen en regels
- Heldere rollen en verantwoordelijkheden
- Een transparante communicatie binnen en tussen ledenorganisaties. Zorg bijvoorbeeld voor een heldere jaaragenda.
- Stem de geformaliseerde regels, rollen, structuren en procedures onderling af.
- Zorg binnen geformaliseerde structuur dat er voldoende ruimte is voor het leren, creatieve ideeën en kort cyclische aanpassingen. De inhoud, de doelstellingen en fase waarin het project zich verkeert zijn leidend.
- Maak gebruik van bestaande structuren.
- Maak ruimte voor het gesprek/dialoog over de morele vragen/dilemma's wanneer de regels, rollen, structuren en procedures daartoe leiden.
Succesfactoren
- Maak een visiestuk en vertaal deze naar een programmering met prioritering van onderwerpen die worden opgepakt en samenwerkingsafspraken.
- Maak ook afspraken hoe opbrengsten uit het Leernetwerk (LNW) gedeeld worden (van kennisdeling tot de frequentie van bijeenkomsten) en hoe dit gefaciliteerd kan worden door het LNW (bijv. een online samenwerkingsomgeving).
- Face-to-face samenwerken in een gedeeld gebouw kan helpen om de samenwerking op gang te brengen.
- Vaste overlegmomenten faciliteren leiders van het samenwerkingsverband en het LNW om hun rol en taken goed te pakken. Denk aan het gezamenlijk leren, het door ontwikkelen en toepassen van innovaties.
- Voldoende tijd voor deelname en inplannen van bijeenkomsten waarbij alle leden aanwezig kunnen zijn.
- Leg de afspraken over 'processen' vast en makkelijk toegankelijk.
- Stuur aan op duoschap, zodat er sprake is van vervanging bij uitval.
Robinson & Cottrell (2005), Cotton (2013), Jones et al. (2019)
Praktijkvoorbeelden en hulpmiddelen
Bij enkele van bovenstaande thema's hebben we praktijkvoorbeelden en hulpmiddelen voor je verzameld. Zoals de werkplaats SAMEN, die uit verschillende Leernetwerken bestaat, net als de Community of Practice Gewogen Maatwerk. Bekijk hoe SAMEN is ingericht, download de jaarplanner als onderlegger voor een strategisch communicatieplan of lees meer over de Community of Practice Gewogen Maatwerk.