Belangrijk onderdeel van synergie is de ledenbetrokkenheid. We bespreken hoe je deze vergroot; hoe je tevreden leden hebt en wat dit betekent voor de organisatie van je bijeenkomsten.
Uitgangspunten en werkzame elementen
Tevreden en toegewijde leden zullen vollediger deelnemen aan het werk van het Leernetwerk. Ledenbetrokkenheid wordt groter wanneer:
- er een sterk groepsgevoel heerst (21)
- er gewerkt wordt aan gezamenlijke doelen en gedeelde zorgen (21)
- de eigen inbreng gewaardeerd wordt (21)
- nieuwe kennis wordt ontwikkeld en toegepast tussen de leernetwerkbijeenkomsten door kortere contact- en uitwisselmomenten worden georganiseerd (21)
- de autonomie van deelnemers wordt gewaarborgd (37, 38)
- online contact als een laagdrempelige kosteneffectieve optie wordt ingezet (21)
- er mogelijkheden voor uitdagende en reflectieve dialogen worden geboden, waarbij ook de directie een actieve rol heeft (2). Voor het invullen van de rol als lid van een organisatie-overstijgend netwerk heb je een andere identiteit nodig dan als je voor een organisatie werkt. Deze transitie kost tijd (14).
- er een democratische aanpak onder de samenwerking ligt. Bij deze democratische aanpak gaat het bijvoorbeeld er om dat partijen gemakkelijk aanspreekbaar zijn voor elkaar en kennis met elkaar delen (37, 38)
- deelnemers uit organisaties komen met een lerende onderzoek cultuur, met stimulans vanuit de leiding, vertrouwen belangstelling en betrokkenheid vanuit het management, korte lijnen, feedback van en gesprekken met collega’s, en een aansluiting op de visie en cultuur positief werken bij participatie in het Leernetwerk (37, 38)
Robinson & Cottrell (2005) (14)
Wild et al. (2004) (21)
Boogaard et al. (2017) (37)
Goes et al. (2010) (38)
Deelnemers zijn meer tevreden over het Leernetwerk wanneer de kwaliteit van de bijeenkomsten van het Leernetwerk hoog is. Kwaliteit van de bijeenkomsten wordt o.a. bepaald door (37,38):
- vaste groep regelmatig aanwezige deelnemers;
- kwalitatief goede inbreng (goede achtergrond kennis diep gaan diversiteit aan invalshoeken mensen op sleutelposities)
- betrokkenheid, motivatie en inzet (eigenaarschap persoonlijke belangstelling)
- veilige sfeer (openheid vertrouwen vragen durven stellen ondersteunen respect)
Boogaard et al. (2017) (37)
Goes et al. (2010) (38)
Tevredenheid over het Leernetwerk hangt ook af van de positie van je organisatie in het Leernetwerk. De positie van je organisatie binnen het samenwerkingsverband en/ of het Leernetwerk verklaren deels hoe tevreden je bent. Kernpartners hebben vaak een hogere waardering dan de andere partners (20).
Valente et al. (2008) (20)