Wat levert een organisatie-overstijgend Leernetwerk eigenlijk op? Dat is meer dan alleen die ene methodiek die samen is ontwikkeld.
Deelname heeft meerwaarde voor de deelnemer, het samenwerkingsverband en de (intermediaire/eind)gebruiker; de cliënten/ gezinnen/ inwoners. We geven handvatten om de resultaten in kaart te brengen.
Totaalbeeld
Het conceptueel raamwerk van waardecreatie ontwikkeld door Wenger (47) biedt een stevige basis om de opbrengsten van leernetwerken te achterhalen en zichtbaar te maken. Dit raamwerk is al vaker toegepast op sociale (leer)systemen in verschillende sectoren (41), zorg & welzijn (42; 44; 43) en onderwijs (45; 46). In een leernetwerk creëren leden een waardevolle opbrengst of meerwaarde, ook wel waardecreatie genoemd. Deze waardecreatie zit voor een groot deel in het geleerde (leerrendement). Dit leerrendement vindt plaats in zes cycli (47; 45) :
0. Verwachte waarde (reden van deelname en verwachtingen)
1. Directe waarde (via activiteiten en interacties, o.a.: hulp moeilijke casus, goede tip, verhaal over een fout, werkbezoek, een contact of document ontvangen, input geven).
2. Potentiële waarde (kennis kapitaal; te verdelen in menselijk-, sociaal-, tastbaar-, reputatie- kapitaal en leervermogen)
3. Toegepaste waarde (veranderingen in de praktijk)
4. Gerealiseerde waarde (verbetering van prestaties)
5. Reframing waarde (succes herdefiniëren)
Abigail (2016) (41)
Kellogg e.a. (2014) (46)
Dingyloudi & Strijbos (2015) (45)
Heemskerk & Wallner (2018) (43)
Seibert (2014) (42)
Wallner (2018) (44)
Wenger (2011) (47)