Een van de kernelementen van een Leernetwerk is 'opbrengsten'. We bespreken hier de thema's die daaraan bijdragen en hoe deze met werkzame elementen onderbouwd zijn.
Thema's en werkzame elementen
Een Leernetwerk levert opbrengsten op voor deelnemers en het Leernetwerk.
Onderbouwing
Betrokkenen doen eerder mee aan een Leernetwerk, en (blijven) participeren met meer motivatie, wanneer duidelijk is wat deelname voor zichzelf, de doelgroep (E) en de eigen organisatie oplevert. We beschrijven de opbrengsten voor de individuele leden en van het Leernetwerk.
Opbrengsten van het Leernetwerk voor leden:
- Tastbare voordelen van deelname
- Een nieuw netwerk van gelijkgestemden
- Hulp/advies voor specifieke problemen
- Plezier (in het werk) (E)
- Het verbreed en verrijkt het eigen perspectief (E, www.waardigheidentrots.nl/netwerken)
- Het delen van (persoonlijke) dilemma’s (E, www.waardigheidentrots.nl/netwerken)
- Kunnen spiegelen op de eigen werksituatie en kwaliteit van de organisatie (E, www.waardigheidentrots.nl/netwerken)
- Het opdoen van ideeën/inspiratie en het uitwisselen van tips (E, www.waardigheidentrots.nl/netwerken)
- Nieuwe kennis (E)
- Deelname stimuleert het informeel leren en de implementatie van vernieuwingen wat de duurzame inzetbaarheid van leden bevordert (E).
- Naast nieuwe kennis en expertise over het maatschappelijke vraagstuk, leren deelnemers ook over de werkwijze van het werken in organisatie-overstijgende Leernetwerken.
- De uitwisseling tussen verschillende expertises, invalshoeken, disciplines op casusniveau stimuleert het collectieve leren.
Opbrengsten van het Leernetwerk:
- Het organisatie-overstijgende Leernetwerk stimuleert verandering omdat het een plek is waar inspirerende ideeën en motivatie voor verandering kan worden gevonden, een plek is waar gezamenlijk oplossingen voor problemen bij de implementatie van een vernieuwing worden bedacht, en een katalysator is voor het veranderen van overtuigingen en attitudes naar een maatschappelijk complex thema.
- In een goed lopend Leernetwerk wordt een nieuw gedeeld vocabulaire ontwikkeld.
- Deelname aan een Leernetwerk levert vaak niet alleen concrete resultaten op voor het maatschappelijke vraagstuk, maar inspireert leden ook in het werk in het algemeen.
Bronnen
Cotton, 2013, Douglass & Klerman, 2012; Kallio & Lappalainen, 2015; Wild et al., 2004
Een Leernetwerk levert opbrengsten op voor het consortium en het werkveld.
Opbrengsten voor het consortium:
- Een organisatie-overstijgend Leernetwerk is bij uitstek geschikt om de samenwerking tussen de organisaties binnen het samenwerkingsverband te verstevigen en een leeromgeving te creëren, wat het ontwikkelen, invoeren en evalueren van duurzame en effectieve oplossingen ten goede komt. Er kunnen twee typen samenwerking onderscheiden worden: 1) tussen de BOPOG/stakeholders en 2) in het zorglandschap (E).
- Deelname aan het Leernetwerk verdiept niet alleen de relatie tussen organisaties op het thema van het Leernetwerk, maar ook op andere thema's en organisatie-overstijgend leren in het algemeen.
Opbrengsten voor het werkveld:
- Het Leernetwerk heeft zijn doelen bereikt, op niveau van deelnemers, samenwerkingsverband of voor de doelgroep.
- Het Leernetwerk heeft een bijdrage geleverd waardoor beleid/ het systeem is aangepast waarmee het complexe vraagstuk voorkomen wordt.
- Een Leernetwerk is bij uitstek geschikt om methodisch werken te stimuleren (E).
- Een Leernetwerk is bij uitstek geschikt om de ‘body of knowledge’ binnen een beroepsgroep te vergroten (E).
- Samenwerkingsverbanden die het gemeenschapsbeleid, de praktijken en de omgeving veranderen dragen bij aan de duurzame inzetbaarheid van professionals (E)
Bronnen
Butterfoss, 2007; Heemskerk, W. & Wallner, C., 2018; Tiyyagura et al., 2019; Wagemakers, 2010
De betekenis van de resultaten kunnen verschillen voor de deelnemers in het organisatie-overstijgende Leernetwerk (E).
Onderbouwing
Een van de niveaus waarop je de resultaten duidt, is dat van de (intermediaire) eindgebruiker. De ultieme indicator voor succes van Leernetwerken is de verbetering van de kwaliteit van zorg en werkprocessen en gezondheids- en sociale resultaten. Het delen van de resultaten kan door het organiseren van een jaarbijeenkomst:
- Resultaten kunnen gedeeld worden in het kader van een jaarcongres, bijvoorbeeld hoe het staat met de invoering van een vernieuwing.
- Op vaste bijeenkomsten zoals een jaarcongres worden verwachtingen getoetst over de te behalen resultaten van het Leernetwerk en het samenwerkingsverband.
Bronnen
Salveron et al., 2015; Wild et al., 2004
Praktijkvoorbeelden en hulpmiddelen
Bij enkele van bovenstaande thema's hebben we praktijkvoorbeelden en hulpmiddelen voor je verzameld. Zoals het artikel over de samenwerking van praktijk, beleid en onderzoek waarbij TNO een vragenlijst ontwikkelde voor het in kaart brengen van de opbrengsten van de werkplaatsen Publieke gezondheid. Lees verder wat deelnemers zien als opbrengsten van de Communtiy of Practice Gewogen Maatwerk en/ of bekijk de opbrengsten van het programma 2015-2020 van de werkplaats SAMEN in een e-magazine.
Andere voorbeelden van opbrengsten op het niveau van de doelgroep en professionals zijn de binnen de werkplaats SAMEN ontwikkelde GIZ-methodiek en de ondersteuningsmodule voor professionals; de bouwstenen van evalueren voor jeugdprofessionals.