Ontwikkelfasen

Leernetwerken ontwikkelen zich in specifieke 'ontwikkelfasen', namelijk formeren, onderhoud en institutionaliseren. Leernetwerken recyclen door deze fasen wanneer nieuwe leden worden geworven, plannen worden vernieuwd en nieuwe kwesties worden toegevoegd.  Op deze pagina behandelen we de onderliggende thema's en hoe deze worden gestaafd met werkzame elementen. Experts wijzen op de specifieke relevantie van de eerste drie thema’s.

Thema's en werkzame elementen

Teamvorming

Leernetwerken ontwikkelen zich in specifieke fasen en recyclen door deze fasen wanneer nieuwe leden worden geworven, plannen worden vernieuwd en nieuwe kwesties worden toegevoegd.

Onderbouwing

Hoewel elk team fundamenteel zijn eigen weg moet vinden, toont onderzoek aan dat de ontwikkeling van de meeste teams een vergelijkbare structuur en volgorde volgt (48, ). Een integrale review toonde aan

  1. dat teams over het algemeen een beginfase hebben waarin teamleden 'het water testen' rituelen hebben, blijvende gedragspatronen ontwikkelen , zich vertrouwd maken met elkaar,
  2. groepsdoelen vaststellen en de rollen van leden definiëren, een of meerdere fasen van crisis rond het midden van het leven van de groep en
  3. een eindfase waarin het team volwassen wordt, leden de sociaal-emotionele banden verbreken, de werkzaamheden van de groep afronden, materiaal voorbereiden voor externe evaluatie, en communiceer meer openlijk over de prestaties van de groep en haar leden.

Bronnen

Andriessen, 2020; Chidambaram & Bostrom, 1996; Leirman, 1987

Praktijkvoorbeelden en hulpmiddelen

Binnen de genoemde thema's hebben we concrete praktijkvoorbeelden en handige hulpmiddelen verzameld om je verder te ondersteunen. Zo vind je hier gebundeld ervaringen van startende Leernetwerken, van ervaren begeleider Lidwien Reijn en rapporten. Ook hebben we een checklist ontwikkeld voor startende Leernetwerken.