Alle fasen
Hoewel elk team fundamenteel zijn eigen weg moet vinden, toont onderzoek aan dat de ontwikkeling van de meeste teams een vergelijkbare structuur en volgorde volgt. Voor de ontwikkeling van organisatie-overstijgende Leernetwerken vonden wij de indeling formeren-onderhouden en institutionaliseren het meest passend.
We bespreken aandachtspunten bij de opstart (formatiefase), het lopende leernetwerk (onderhouden en institutionaliseren) en de eindfase van het Leernetwerk.
Eindfase
Uitgangspunten en werkzame elementen
Hoewel elk team fundamenteel zijn eigen weg moet vinden, toont onderzoek aan dat de ontwikkeling van de meeste teams een vergelijkbare structuur en volgorde volgt (48, Leirman, 1987). Een integrale review toonde aan
1. dat teams over het algemeen een beginfase hebben waarin teamleden 'het water testen' rituelen hebben, blijvende gedragspatronen ontwikkelen , zich vertrouwd maken met elkaar,
2. groepsdoelen vaststellen en de rollen van leden definiƫren, een of meerdere fasen van crisis rond het midden van het leven van de groep en
3. een eindfase waarin het team volwassen wordt, leden de sociaal-emotionele banden verbreken , de werkzaamheden van de groep afronden, materiaal voorbereiden voor externe evaluatie, en communiceer meer openlijk over de prestaties van de groep en haar leden (49).
Andriessen, 2020 (48)
Chidambaram & Bostrom, 1996 (49)
Meer weten of lezen
Lees in dit rapport de ervaringen van de werkplaats jeugd uit Utrecht. De auteurs gaan in op de faseringen van organisatie overstijgende leernetwerken als de werkplaats, en geven praktische tips over werkvormen per fase.